10 najczęściej popełnianych błędów w administrowaniu systemami IT i jak im zapobiec cz.2

Podziel się
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  

Poniżej pięć kolejnych najczęściej popełnianych błędów w administrowaniu systemami IT. Jeżeli chcesz poznać pierwsze pięć przeczytaj artykuł 10 najczęściej popełnianych błędów w administrowaniu systemami IT cz.1

6. Nie wykonywanie kopii zapasowych przed rozpoczęciem wprowadzania zmian

błędów w administrowaniu systemami IT
Błędy w administrowaniu IT

Wprowadzanie zmian na środowiskach/systemach powinno być poprzedzone wykonaniem kopii zapasowej danych w bazie danych, systemów plików, obrazów hostów wirtualnych itp. Nawet jeśli zmiana wydaje się prosta i nie mająca wpływu na wskazane elementy, lepiej mieć kopię zapasową jakby coś poszło nie tak.

Niestety często pośpiech sprawia, że administrator nie wykonuje kopii zapasowej i wprowadza zmianę, podczas której w wyniku błędu w pakiecie (wydaniu) lub jego pomyłki tracone są jakieś dane, których nie można odzyskać, ponieważ nie ma wykonanej kopii zapasowej. Rozwiązaniem tego problemu, może być umieszczenie w instrukcji instalacji zmiany kroków związanych z wykonaniem kopii zapasowej, tak aby administrator nie zapomniał jej wykonać.

7. Wprowadzanie zmian bez zgody i akceptacji Klienta (biznesu)

Kolejnym z błędów w administrowaniu systemami IT jest wprowadzanie zmian bez zgody i akceptacji Klienta. Każda zmiana wprowadzana w środowisku produkcyjnym musi być wprowadzona w ramach procesu zarządzania zmianą a w szczególności uzyskać zgodę Klienta (biznesu). Często zdarza się, że administratorzy w dobrej wierze, wprowadzają jakąś zmianę administracyjno-konfiguracyjną, która według nich „nie jest zmianą”, bez wiedzy i zgody Klienta. Jest to praktyka, która nie powinna mieć miejsca w dobrze zarządzanych systemach IT. Zgoda Klienta na wprowadzenie zmiany jest polisą ubezpieczeniową dla wykonawcy, jakby wystąpiły jakieś problemy podczas wprowadzania zmiany.

Rozwiązaniem w takich sytuacjach jest jednoznaczne komunikownie administratorom, że wprowadzanie każdej zmiany na środowisku produkcyjnym wymaga wniosku o zmianę i uzyskania na niego zgody ze strony Klienta (biznesu), który jest właścicielem lub odbiorcą systemu informatycznego.

8. Brak komunikacji pomiędzy administratorami rozproszonymi w różnych lokalizacjach

Często obecnie zdarza się, że administratorzy pracujący na danym systemie IT, siedzą w różnych lokalizacjach (oddziały firmy, praca zdalna, u klienta). Takie działanie wymaga szczególnej organizacji ich pracy. Jednym z najważniejszych elementów jest komunikacja pomiędzy sobą aby nie przeszkadzać sobie w pracy poprzez np. zabieranie konsoli lub działania, które spowodują utratę pracy jednego z administratorów, w wyniku działania innego kolegi.

Administratorzy muszą wyrobić sobie nawyk, sprawdzania czy ktoś inny nie pracuje na danym serwerze oraz komunikować się poprzez telefon lub komunikator w celu zweryfikowania czy nie przeszkadzamy sobie w pracy.

9. Brak dokumentowania wiedzy o konfiguracji poszczególnych elementów systemu

Jedną z największych bolączek administratorów i jednocześnie och największym błędem jest nie dokumentowanie informacji i wiedzy o konfiguracji elementów systemu. Większość wiedzy jest w głowach ludzi administrujących systemami IT. Jest to poważne zagrożenie dla działania systemu IT, ponieważ brak danej osoby (choroba, urlop, odejście z pracy) oznacza, że nie wiemy co i jak zostało zrobione i dochodzenie jaka jest konfiguracja zajmuje bardzo dużo czasu. Nawet jeżeli już administrator zapisuje informacje o konfiguracji to w większości przypadków robi to tylko na swoje potrzeby i nie dzieli się tą wiedzą z innymi kolegami lub koleżankami.

Przeciwdziałać temu można udostępniając miejsce do dzielenia się wiedzą (np. wiki, współdzielony zasób sieciowy, dokument współdzielony) aby wszystkie ważne informacje nie wysyłać mailami ale udostępniać innym osobom za pomocą tych narzędzi.

10. Nie działanie według opracowanych i obowiązujących procedur

Większość administratorów nie lubi działać według przygotowanych i obowiązujących procedur. Wydaje im się, że zrobią wymagane zadanie lepiej i szybciej bez korzystania z „jakiś” tam procedur. Jeżeli system jest mały i procedur jest niewiele to może i to być prawda ale w dużych, złożonych systemach już tak nie jest. Gdy mamy do czynienia z różnymi aplikacjami w różnych wersjach, począwszy od systemów operacyjnych, przez middleware a skończywszy na bazach danych a serwerów mamy dziesiątki lub setki nie jest to możliwe i łatwiej jest popełnić błąd.

W takiej sytuacji procedury i instrukcje pomagają i zdejmują z administratora obowiązek pamiętania wszystkich detali, które np. mogą być specyficzne dla jednego z wielu hostów.


Podziel się
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.