10 najczęściej popełnianych błędów w administrowaniu systemami IT i jak im zapobiec cz.1

Podziel się

Poniżej przedstawiam pięć z dziesięciu najczęściej popełnianych błędów w administrowaniu systemami IT.

1. Brak miejsca na dyskach lub systemach plików

administrator IT
administrator IT

To chyba największa zmora administratorów systemów informatycznych. Wiadomo, że każde miejsce na dysku lub systemie plików się skończy i przeważnie kończy się w najmniej oczekiwanym momencie. Skutki są przeważnie bardzo poważne ponieważ brak miejsca oznacza w większości przypadków zatrzymanie serwera aplikacyjnego, bazy danych lub innej aplikacji, która zapisuje jakieś dane na dysku i bez możliwości zapisu przestaje działać.

Najlepszym sposobem przeciwdziałania takim zdarzeniom jest codzienne monitorowanie za pomocą narzędzia wykorzystania wszystkich zasobów dyskowych i podejmowanie przez administratorów proaktywnych działań, zapobiegających całkowitemu zapchaniu się dysków lub systemów plików.

Szczególnym przypadkiem jest przyrastanie logów aplikacyjnych. Dobrze napisana aplikacja powinna zarządzać wielkością logów, do których zapisuje dane. Częściej jednak zdarza się, że plik z logiem aplikacyjnym przyrasta do czasu aż zapełni dany zasób dyskowy lub system plików, powodując tym samym zatrzymanie działania aplikacji.

Jeżeli programiści nie zadbali o kontrolę wielkości logu aplikacyjnego to administratorzy IT mogą ten błąd naprawić konfigurując odpowiednie rotowanie logu aplikacyjnego oraz jego archiwizację.

2. Brak weryfikacji wykonywanych kopii zapasowych

W każdym systemie wykonywane są kopie zapasowe i często do tego celu wykorzystywane są złożone systemu do backupu. W nie wielu jednak przypadkach wykonuje się weryfikację, czy z tak wykonanej kopii zapasowej można odtworzyć dane. O ile w przypadku kopii zapasowej plików płaskich weryfikacja odtworzenia jest mało pracochłonna i łatwa do wykonania o tyle odtworzenie systemów operacyjnych (całych hostów) lub bazy danych to już wyzwanie, ponieważ wymaga dodatkowych zasobów.

Najważniejsze aby weryfikacji odtwarzania kopii zapasowych wykonywać regularnie. Dla plików płaskich wystarczy raz na miesiąc a dla obrazów systemów operacyjnych i baz danych raz na kwartał.

3. Nie znajomość przez administratorów biznesu wspieranego przez IT

W wielu organizacjach uważa się, że administratorzy nie muszą wiedzieć ani rozumieć jak działa biznes, który usługi IT wspierają, tylko dobrze wykonywać swoje zadania. Ja nie zgadzam się z tym podejściem. Według mnie administratorzy powinni wiedzieć na czym polega biznes aby mieć poczucie, że są częścią większej całości, której prawidłowe działanie w znacznej mierze zależy od nich. Ta świadomość pozwoli im lepiej wykonywać swoje zadania i bardziej utożsamiać się z systemem, którym administrują na co dzień. Pokaże również, że ewentualne problemy w działaniu danej usługi IT, to nie tylko nie działająca aplikacja czy baza danych ale również brak możliwości np. sprzedaży jakiś produktów a tym samym straty dla organizacji.

4. Wykonanie operacji, komendy, polecenia nie na tym środowisku

Nie znam systemu informatycznego, w którym by administrator nie wykonał jakiegoś polecenia lub komendy na środowisku produkcyjnym, podczas gdy myślał, że robi to na testowym. Mnogość zadań, ciągły pośpiech i zadania na wczoraj powodują, że każdy może popełnić błąd i w ferworze walki zrobić coś na środowisku produkcyjnym zamiast na testowym. Duża ilość środowisk i ich tożsama konfiguracji tylko sprzyja takim zdarzeniom, przyprawiając administratorów o drżenie serca podczas ich pracy.

Prostym sposobem na systemach Windows jest ustawienie innych kolorów tła pulpitu i samych okienek na środowisku produkcyjnym i testowych. W ten sposób administrator, który w większości przypadków jest facetem, czyli wzrokowcem, będzie mógł łatwo zorientować się na jakim jest środowisku. W systemach unix’owych trzeba w nazwie hosta zawierać przedrostek lub przyrostek wskazujący jakie to jest środowisko.

5. Nie korzystanie z narzędzi do monitorowania

W każdym systemie IT jest wdrożone narzędzie do monitorowania jego elementów infrastrukturalno-software’owy. Nie ważne czy jest to narzędzie darmowe czy płatne bardzo często nie jest dobrze skonfigurowane i zamiast pomagać administratorom może wprowadzać ich w błąd. Większość administratorów traktuje powiadomienia mailowe z narzędzia monitorowania jako spam i nie zwraca uwagi na treść komunikatów. Często do tego przyczynia się niewystarczająco dobrze skonfigurowanie powiadomień w narzędziu monitorowania.

Nawet jeśli narzędzie monitorowania jest dobrze skonfigurowane to administratorzy wiedzą lepiej i nie używają narzędzia monitorowania w codzienne pracy.

Jak przekonać administratorów do codzienne korzystania z narzędzia monitorowania? Nie jest to łatwe ale pokazanie korzyści z używania narzędzia może chociaż w pewnym stopniu zachęcić administratorów używania takiego narzędzia.

Jeżeli chcesz poznać pięć kolejnych przeczytaj 10 najczęściej popełnianych błędów w administrowaniu systemami IT cz.2


Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.