ITIL jest normą lub standardem
Pierwszym mitem z 5 mitów o ITIL jest traktowanie ITIL jak normy lub określonego standardu, podczas gdy jasno jest powiedziane, że ITIL to zbiór dobrych praktyk. Praktyki te zostały zebrane z wielu organizacji i systemów przez wiele lat. Może ktoś już zapomniał ale ITIL powstał w 1987 roku w Wielkiej Brytanii jednak upowszechnił się w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Od tego momentu jest cały czas rozwijany i dostosowywany do zmieniających się potrzeb obszaru zarządzania usługami. Obecnie korzystamy z ITIL w wersji 3.
ITIL jest tylko dla dużych organizacji i systemów IT
Drugim mitem z 5 mitów o ITIL jest twierdzenie, że ITIL można tylko stosować w dużych organizacjach lub dużych systemach informatycznych. Nie jest to prawdą ponieważ ITIL można skalować i dostosowywać do potrzeb i warunków prawie każdej organizacji i każdego systemu IT. Świadomie używam słowa każdego ponieważ, nie we wszystkich przypadkach zastosowanie ITIL będzie uzasadnione i będzie miało sens.
„Wdrożenie” ITIL rozwiąże wszystkie problemy
Trzecim mitem z 5 mitów o ITIL, z jakim chciałbym się zmierzyć jest uważanie, że jak tylko w naszej organizacji IT „wdrożymy” najlepsze praktyki ITIL to dzięki nim rozwiążemy wszystkie nasze problemy. Niestety ITIL nie jest remedium na wszystkie problemy z jakimi boryka się organizacja IT. Oczywiście większość z nich pomoże rozwiązać, jednak wymaga to dobrego przygotowania i „wdrożenia” ITIL w organizacji, czasu aby najlepsze praktyki zaczęły być stosowane oraz ciągłej poprawy już funkcjonujących procesów i procedur.
Wdrożenie narzędzia ITSM równa się „wdrożenie” ITIL
Czwartym mitem z 5 mitów o ITIL jest twierdzenie, że wdrożenie narzędzia ITSM, jest równoznaczne z „wdrożeniem” samego ITIL’a. Tutaj najlepiej przywołać formułę, którą głosi sam ITIL, a która bardzo mi się podoba: „a fool with a tool is still a fool” :-). To stwierdzenie najlepiej pokazuje, że wdrożenie narzędzia jest tylko elementem wprowadzenia ITIL w organizacji IT i bez odpowiedniej wiedzy, doświadczenia i przygotowania, nie osiągnie się spodziewanych korzyści jakie niesie za sobą uruchomienie narzędzia ITSM.
ITIL we wszystkich organizacjach IT „wdraża się” tak samo
Piątym mitem z 5 mitów o ITIL jest uważanie, że w każdej organizacji IT, ITIL „wdraża się” w ten sam sposób. Tutaj najlepiej odwołać się do formuły ITIL, która głosi „adopt and adapt” i ma następujące zastosowanie: wybierz z dobrych praktyk, to co jest Ci potrzebne i dostosuj do swojej organizacji. Oznacza to, że nie musimy wdrażać wszystkich procesów ITIL tylko te, które nam są przydatne i pomogą nam w lepszym świadczeniu usług IT, oraz że wdrażane procesy dostosowujemy do wymagań Użytkownika, biznesu, Klienta, systemu.