Poznaj 5 mitów o ITIL i przestań je powielać!

Podziel się

itil-logoITIL jest normą lub standardem

Pierwszym mitem z 5 mitów o ITIL jest traktowanie ITIL jak normy lub określonego standardu, podczas gdy jasno jest powiedziane, że ITIL to zbiór dobrych praktyk. Praktyki te zostały zebrane z wielu organizacji i systemów przez wiele lat. Może ktoś już zapomniał ale ITIL powstał w 1987 roku w Wielkiej Brytanii jednak upowszechnił się w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Od tego momentu jest cały czas rozwijany i dostosowywany do zmieniających się potrzeb obszaru zarządzania usługami. Obecnie korzystamy z ITIL w wersji 3.

ITIL jest tylko dla dużych organizacji i systemów IT

Drugim mitem z 5 mitów o ITIL jest twierdzenie, że ITIL można tylko stosować w dużych organizacjach lub dużych systemach informatycznych. Nie jest to prawdą ponieważ ITIL można skalować i dostosowywać do potrzeb i warunków prawie każdej organizacji i każdego systemu IT. Świadomie używam słowa każdego ponieważ, nie we wszystkich przypadkach zastosowanie ITIL będzie uzasadnione i będzie miało sens.

„Wdrożenie” ITIL rozwiąże wszystkie problemy

Trzecim mitem z 5 mitów o ITIL, z jakim chciałbym się zmierzyć jest uważanie, że jak tylko w naszej organizacji IT „wdrożymy” najlepsze praktyki ITIL to dzięki nim rozwiążemy wszystkie nasze problemy. Niestety ITIL nie jest remedium na wszystkie problemy z jakimi boryka się organizacja IT. Oczywiście większość z nich pomoże rozwiązać, jednak wymaga to dobrego przygotowania i „wdrożenia” ITIL w organizacji, czasu aby najlepsze praktyki zaczęły być stosowane oraz ciągłej poprawy już funkcjonujących procesów i procedur.

Wdrożenie narzędzia ITSM równa się „wdrożenie” ITIL

Czwartym mitem z 5 mitów o ITIL jest twierdzenie, że wdrożenie narzędzia ITSM, jest równoznaczne z „wdrożeniem” samego ITIL’a. Tutaj najlepiej przywołać formułę, którą głosi sam ITIL, a która bardzo mi się podoba: „a fool with a tool is still a fool” :-). To stwierdzenie najlepiej pokazuje, że wdrożenie narzędzia jest tylko elementem wprowadzenia ITIL w organizacji IT i bez odpowiedniej wiedzy, doświadczenia i przygotowania, nie osiągnie się spodziewanych korzyści jakie niesie za sobą uruchomienie narzędzia ITSM.

ITIL we wszystkich organizacjach IT „wdraża się” tak samo

Piątym mitem z 5 mitów o ITIL jest uważanie, że w każdej organizacji IT, ITIL „wdraża się” w ten sam sposób. Tutaj najlepiej odwołać się do formuły ITIL, która głosi „adopt and adapt” i ma następujące zastosowanie: wybierz z dobrych praktyk, to co jest Ci potrzebne i dostosuj do swojej organizacji. Oznacza to, że nie musimy wdrażać wszystkich procesów ITIL tylko te, które nam są przydatne i pomogą nam w lepszym świadczeniu usług IT, oraz że wdrażane procesy dostosowujemy do wymagań Użytkownika, biznesu, Klienta, systemu.


Podziel się

Discover more from Mariusz Siek

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.