Tematyka związana z zarządzaniem relacjami biznesowymi (Business Relationship Management – BRM), omawiana jest w ITIL w ramach szkolenia obejmującego rozszerzenia do ITIL. Nie jest to jedna z 34 praktyk ITIL ale czy na pewno? Jak zobaczycie ebook do BRM to składa się z bardzo podobnych rozdziałów jak pozostałe praktyki, opartych na czterech wymiarach zarządzania usługami. Przyjrzyjmy się bliżej co zawiera.
Cel
Celem zarządzania relacjami biznesowymi jest ustanowienie i pielęgnowanie powiązań między dostawcą usług a kluczowymi interesariuszami konsumentów usług na poziomie strategicznym i taktycznym. Obejmuje to identyfikację, analizę, monitorowanie i ciągłe doskonalenie relacji z interesariuszami biznesowymi.
Można więc powiedzieć, że BRM opiera się na relacji usługowej, która składa się z świadczenia usług, przyjmowania, konsumowania usług oraz zarządzania relacją usługową.
Kluczowi interesariusze
Kto jest „biznesem”, z którym trzeba budować i utrzymywać relacje?
Kluczowymi interesariuszami po stronie konsumentów usług czyli biznesu, są dobrze znane w ITIL trzy role: klient, użytkownik i sponsor. Klient definiuje wymagania i odpowiada za ich realizację, użytkownik korzysta z usług a sponsor autoryzuje koszty związane z usługą.
BRM w pierwszej kolejności skupia się na relacjach z klientami i sponsorami. To nie znaczy jednak, że pomija całkowicie użytkownika. Zrozumienie potrzeb, wymagań i doświadczenia użytkownika, ma również duże znaczenia w budowaniu relacji pomiędzy dostawca usług a „biznesem”, niezależnie czy biznes jest wewnątrz czy na zewnątrz organizacji.
Zakres
Zakres praktyki BRM obejmuje:
- Opracowywanie i promowanie podejścia do relacji między dostawcą usług a firmą w całej organizacji oraz integrowanie tego podejścia z kulturą organizacji
- Identyfikowanie interesariuszy będących konsumentami usług i zarządzanie relacjami z nimi
- Zapobieganie konfliktom i ich rozwiązywanie
- Monitorowanie i utrzymywanie efektywnych i zdrowych relacji usługowych
Relacja usługowa
Czym właściwie jest relacja usługowa?
Relacja usługowa to współpraca między dostawcą usług a konsumentem usług. Relacje usługowe obejmują świadczenie usług, konsumpcję usług i zarządzanie relacjami usługowymi.
Świadczenie usług to wszystkie działania wykonywane przez organizację w celu świadczenia usług i/lub dostarczania towarów. Świadczenie usług obejmuje:
- Zarządzanie zasobami dostawcy, skonfigurowanymi w celu dostarczania usług. Pamiętamy, że zasoby dostawcy to nie tylko rozwiązania informatyczne ale również ludzie, procesy, strumienie wartości, katalog usług, SLA itp.
- Zapewnianie dostępu do tych zasobów dla użytkowników, tak aby mogli skorzystać ze świadczonych im usług.
- Realizację uzgodnionych działań usługowych, czyli normalne wykorzystanie usługi, wnioski o usługi i wsparcie.
- Zarządzanie poziomem usług i ciągłe doskonalenie. Mówiąc najprościej dostawca usług i konsumenci podpisują umowę SLA, z której dostawca musi się wywiązać. Jeżeli nie dotrzymuje umowy SLA musi podejmować aktywności związane z ciągłym doskonaleniem.
Konsumpcja usług, to działania wykonywane przez organizację w celu konsumpcji usług i/lub nabycia towarów. Konsumpcja usług obejmuje:
- Zarządzanie zasobami konsumenta potrzebnymi do korzystania z usługi
- Działania usługowe wykonywane przez użytkowników, w tym wykorzystywanie zasobów dostawcy i żądanie realizacji działań usługowych.
Relacje usługowe są ustanawiane między dwiema lub większą liczbą organizacji w celu współtworzenia wartości. W relacji usługowej organizacje przyjmują role dostawców usług lub konsumentów usług. Te dwie role nie wykluczają się wzajemnie, a organizacje zazwyczaj zarówno świadczą, jak i konsumują kilka usług w dowolnym momencie.
Rodzaje relacji usługowej w odniesieniu do BRM
ITIL definiuje trzy rodzaje relacji usługowej: relację podstawową, relację kooperacyjną i partnerstwo.
Zakres BRM dla poszczególnych rodzajów relacji został przedstawiony poniżej.
Relacja podstawowa
- Zrozumieć wymagania biznesowe i oczekiwania dotyczące usług.
- Komunikować ofertę usług i potencjalną wartość usług.
- Monitorować i poprawiać zadowolenie interesariuszy.
- Uczestniczyć w zarządzaniu poważnymi awariami i powiązanymi ryzykami dla relacji.
- Wnosić wkład w ciągłe doskonalenie produktów, usług i strategii dostawcy usług.
- Ciągle ulepszać podejście do zarządzania relacjami.
Relacja kooperacyjna (wszystkie z relacji podstawowej, oraz dodatkowo)
- Zrozumieć rolę usług w działalności klienta.
- Pomagać sponsorom i klientom w tworzeniu i ocenie uzasadnienia biznesowego dla usług i opcji usług.
- Zrozumieć, omówić i stale ulepszać wartość biznesową usług.
- Pełnić rolę pomostu między klientem a zespołami ds. produktów i usług, komunikując przewidywane zmiany popytu; nowe i zmieniające się wymagania; informacje zwrotne; i możliwości ulepszeń.
Partnerstwo (wszystkie z relacji podstawowej i kooperacyjnej, oraz dodatkowo)
- Zrozumieć modele biznesowe i operacyjne konsumenta usług.
- Uczestniczyć w planowaniu biznesowym i sugerować usprawnienia w oparciu o możliwości dostawcy usług.
- Sugerować innowacje biznesowe oparte na usługach.
- Informować i napędzać rozwój produktów i usług dostawcy usług w oparciu o przewidywany i zaplanowany rozwój biznesu konsumenta usług.
- Pomagać konsumentowi usług w optymalizacji wykorzystania usług informatycznych.
Czynniki sukcesu praktyki
Chociaż nominalnie BRM nie jest to praktyką ITIL, to definiujemy dla niego czynniki sukcesu praktyki (Practice Success Factors – PSF), czyli złożony funkcjonalny komponent praktyki, który jest wymagany, aby praktyka spełniała swoje przeznaczenie, cel.
Dla zarządzania relacjami biznesowymi zostały zdefiniowane dwa czynniki sukcesu:
- Nawiązywanie i ciągłe doskonalenie efektywnego podejścia do relacji między dostawcą usług a biznesem (konsumentem). Podejście to opiera się na zestawie wartości i zasad przyjętych przez wszystkich w organizacji. Często wartości organizacji wyraźnie odnoszą się do takich pojęć, jak otwartość, współpraca, usuwanie winy i zapewnianie bezpieczeństwa psychologicznego.
- Zapewnienie efektywnych i zdrowych, ciągłych relacji między dostawcą usług a biznesem (konsumentem). Dostawca usług dąży do zapewnienia, że sponsorzy, klienci i użytkownicy reprezentujący konsumentów usług są zadowoleni ze świadczonych usług i ze wspólnych relacji. BRM obejmuje techniki i narzędzia, które pomagają zrozumieć interesy interesariuszy i zapewnić, że ich potrzeby i oczekiwania są zarządzane i spełniane.
Kluczowe metryki
Skuteczność i wydajność BRM powinna być oceniana w kontekście strumieni wartości, do których praktyki się przyczyniają. Kontekst biznesu i strumieni wartości jest ważny przy definiowaniu, czy wydajność praktyki jest uważana za dobrą, czy nie.
Metryki są powiązane ze zdefiniowanymi czynnikami sukcesu praktyki i potwierdzają lub nie, że dany czynnik sukcesu został osiągnięty lub nie. Poniżej zdefiniowane kluczowe metryki dla zarządzania relacjami biznesowymi
PSF – Nawiązywanie i ciągłe doskonalenie efektywnego podejścia do relacji między dostawcą usług a biznesem
- Przyjęcie wspólnego podejścia do BRM jako części kultury organizacyjnej dostawcy usług.
- Satysfakcja kluczowych interesariuszy z podejścia dostawcy usług do BRM.
- Liczba i procent relacji zerwanych z powodu nieprzyjęcia i nieprzestrzegania uzgodnionego podejścia.
Zapewnienie efektywnych i zdrowych, ciągłych relacji między dostawcą usług a biznesem
PSF – Zapewnienie efektywnych i zdrowych, ciągłych relacji między dostawcą usług a biznesem
- Wizerunek dostawcy usług w biznesie.
- Satysfakcja kluczowych interesariuszy z relacji.
- Liczba i procent relacji zerwanych z powodu źle zaplanowanych działań w zakresie zarządzania relacjami.
Przedstawiłem najważniejsze koncepcje związane z zarządzaniem relacjami biznesowymi. W drugiej części artykułu opiszę strumienie wartości i procesy, organizacje i ludzie (role i odpowiedzialności), informacje i technologie, czyli narzędzia wspierające BRM, relacje z partnerami i dostawcami oraz rozwój możliwości związanych z zarządzaniem relacjami biznesowymi.
Discover more from Mariusz Siek
Subscribe to get the latest posts sent to your email.