W celu lepszego zrozumienia i pokazania jak należy tworzyć katalog usług wcieliłem się w postać Marka Zuckerberga, twórcy najbardziej znanego i najpopularniejszego portalu społecznościowego Facebook. Przygotuję katalog usług dla Facebooka dla wybranej usługi biznesowej i usługi systemu. Oczywiście będą to przeze mnie wymyślone usługi z parametrami jakie według mnie powinny posiadać ale jak najbardziej zbliżone do realnych. Może Mark z nich skorzysta 🙂 ?
Definiowanie usługi biznesowej
-
Nazwa usługi – Konto dla użytkownika indywidualnego
-
Opis usługi – usługa umożliwia dostęp do konta na portalu Facebook dla użytkowników indywidualnych z urządzeń stacjonarnych i mobilnych. Użytkownik po zalogowaniu może korzystać ze wszystkich funkcjonalności w ramach swojego profilu
-
Ważność dla biznesu– krytycza, ze względu na fakt, że jest to jedna z głównych funkcjonalności portalu. Oprócz niej są jeszcze inne takie jak np. FunPage, promowanie postów
-
Termin wdrożenia na produkcję – 4.02.2004 (według https://pl.wikipedia.org/wiki/Facebook#Utworzenie)
Parametry usługi biznesowej
-
Role – trochę przekornie podałem prawie wszędzie Marka Zuckerberga jako pełniącego wszystkie role (oprócz użytkownika) ale tak naprawdę w 2003/2004 roku tak było
-
Właściciel usługi biznesowej – Mark Zuckerberg,
-
Użytkownik/Użytkownicy – wszystkie osoby mające dostęp do internetu
-
Kierownik Projektu – Mark Zuckerberg
-
Service Level Manager – Mark Zuckerberg
-
Service Manager/Owner – Mark Zuckerberg
-
Analityk – Mark Zuckerberg
-
Architekt, Architekt infrastruktury, Architekt bezpieczeństwa – Mark Zuckerberg
-
-
Ciągłość działania (BCP) – usługa jest krytyczna dla Facebook. Na niej opiera się najważniejszy biznes FB wię jest krytyczna i musi być uwzględniona w BCP. Nie robię analizy ryzyka ale od razu wiem, że wartości dla wartości dla dwóch parametrów powinny być następujące:
-
Recovery Time Objective (RTO) = 0 godzin 0 minut – FB nie może pozwolić sobie na niedostępność swojej krytycznej i najważniejszej usługi dlatego zostosowano rozwiązania High Availability, zapewniające ciągłość działania nawet w przypadku wystąpienia awarii
-
Recovery Point Obejctve (RPO) = 0 godzin 0 minut – FB nie może sobie pozwolić na utratę jakichkolwiek danych
-
-
Bezpieczeństwo
-
metoda uwierzytelniania/dostępu – login i hasło, można ustawić two-factor authentication, który zwiększa poziom bezpieczeństwa poprzez potwierdzenia określonych czynności specjalnym kodem wysyłanym sms ma telefon komórkowy
-
polityka haseł – dostępna funkcjonalność, która pokazuje podczas zmiany hasła czy spełnia określone wymagania: długość, złożoność itp
-
odzyskiwanie hasła – działa funkcja przypominania hasła w przypadku jego zapomnienia
-
Definiowanie usługi systemu
-
Nazwę usługi – Publikacja posta na profilu prywatnym
-
Opis usługi – usługa umożliwia opublikowanie posta w formie tekstu, zdjęcia, wideo, aktywności na profilu prywatnym przez jego właściciela z urządzenia stacjonarnego lub mobilnego
-
Ważność dla biznesu – krytycza, ze względu na fakt, że jest to jedna z głównych funkcjonalności profilu prywatnego. Oprócz niej są jeszcze inne takie jak np. wideo na żywo, like’owanie, komentowanie i dzielenie się postami innych użytkowników
Parametry usługi systemu (SLA)
Dostępność
-
Kalendarz świadczenia – 24/7/365 – usługa musi być dostępna non-stop
-
Dostępność w % = 99,999% w miesiącu – bardzo wysoka dostępność związana z krytycznością usługi
-
Niedostępność = 26 sek w miesiącu – przeliczona z procentów na czas niedostępność usługi
Wydajność
-
Wolumetria (pojemność) – rzeczywiste dane o wolumetrii Facebook dostępne są na stronach https://www.brandwatch.com/blog/47-facebook-statistics-2016/ https://expandedramblings.com/index.php/by-the-numbers-17-amazing-facebook-stats/. Zachęcam do zapoznania, niektóre liczby powalają.
-
Czas odpowiedzi = 1 sekunda – takiego czasu odpowiedzi oczekują po kliknięciu na opublikuj posta
Obsługa serwisowa
-
Przyjmowanie zgłoszeń – 24/7/365 – skoro usługa jest krytyczna i świadczona non-stop to przyjmowanie zgłoszeń również powinno być non-stop.
-
Obsługa zgłoszeń – 24/7/365 – analogicznie jak przyjmowanie zgłoszeń przez https://www.facebook.com/help/
-
Czas reakcji = 30 minut – wartość pożądana, której nie udało się potwierdzić na stronach FB
-
Czas rozwiązania = 4 godziny– wartość pożądana, której nie udało się potwierdzić na stronach FB
-
Okno serwisowe – od 00:00 do 06:00 GMT bez niedostępności. Architektura FB jest tak zaprojektowana i wdrożona, że wdrażanie poprawek lub nowych wersji nie wpływa na dostępność usługi dla użytkowników
Przedstawiłem przykładową usługę biznesową i systemy dla Facebook. Wierzę głęboko, że pozwoliło to przybliżyć tematykę tworzenia katalogu usług, dla osób które mają z nią pierwszy kontakt.
Zachęcam do dyskusji czy zdefiniowane przeze mnie usługa biznesowa i systemy oraz parametry je opisujące wiarygodnie opisują funkcjonalności Facebook, i które parametry mogą mieć wartości takie jak w rzeczywistości a które nie. Jeżeli masz jakieś pytania lub uwagi napisz je w komentarzy pod publikacją.