Nie siedź! Rusz dupę!

Podziel się
  • 5
  •  
  •  
  •  
  •  

nie siedźSiedzimy większość naszego życia: w pracy, w samochodzie, oglądając telewizję, spotykając się ze znajomymi lub rodziną. Z tego powodu mamy tylko same problemy z kręgosłupem, zdrowiem, kondycją. Co robimy aby tą sytuację zmienić? Zapewne większość z nas nic, chyba że zaczniemy mieć problemy np. z kręgosłupem i ból zmusi nas abyśmy podjęli jakieś działania. Skoro wszyscy wiemy, że ten siedzący tryb życia nam nie służy, dlaczego nie próbujemy go zmienić? Może nawet próbujemy ale co powoduje, że brak nam konsekwencji i wytrwałości aby codziennie co zrobić dla swojego zdrowia?

Chodź jak najwięcej

Ostatnio dużo chodzę, co jeszcze kilka miesięcy temu nie uważałem za ważne. Trochę jest to spowodowane porą roku, bo już niedługo wsiądę na rower i będę jeździł. Zwykły spacer na świeżym powietrzu daje dużo energii i witalności. Szczególnie jeżeli jest ładna pogoda i okoliczności przyrody. Oczywiście im dłużej tym lepiej. Ja chodzę 30-45 minut w tygodniu a w weekend 1-1,5 godziny. Nie potrzeba do tego specjalnego sprzętu. Wystarczą tylko wygodne buty i już. Zastanawiałem się na kijkami ale na razie się nie zdecydowałem. Jeżeli nie masz czasu na tak długi spacer, swoją drogą to tylko wymówka, to idź 10-20 minut. Ważne aby codziennie. Wysiądź jeden, dwa przystanki wcześniej i resztę drogi przejdź na pieszo. Nie umiesz wygospodarować tych 10-20 minut, to przynajmniej w pracy nie jeździj windą tylko chodź po schodach. Wykorzystuj każdą chwilę aby się ruszać, zaplanuj sobie ten czas, myśl o tym rano.

Przyjaciółka mojej żony zaczęła chodzić do pracy, za miast jeździć autobusem. 6 km w jedną stronę. Idzie trochę ponad godzinę bez względu na pogodę: deszcz, śnieg, mróz. Na początku było trudno ale po kilku miesiącach zauważyła, że wszelkie dolegliwości jakie miała jej przeszły. Podziwiam ją za tą wytrwałość!

Stój – nie siedź

Jeżeli tylko masz wybór stój zamiast siedzieć. Dobrze abyś pracował na stojąco. Wiem, że biura nie są do tego przystosowane ale jeżeli masz taką możliwość, spędzaj jak najwięcej czasu pracując na stojąco. Praca na komputerze bez większych trudności może być wykonywana w pozycji stojącej. Przekonaj pracodawcę aby kupił specjalne biurko, w którym można regulować wysokość blatu i pracować w pozycji stojącej lub siedzącej. Nie od razy Twój kręgosłup i nogi na to pozwolą ale z czasem będziesz mógł pracować bez problemu na stojąco. Jeżeli pracujesz z domu, postaw mały stolik na biurku i zrób bez większych nakładów finansowych swoje miejsce do pracy i korzystania z komputera.

Nie siedź w komunikacji miejskiej, czekając ma autobus lub tramwaj. Pozycja stojąca, jest znacznie lepsza dla Twojego kręgosłupa, niż pozycja siedząca. Najlepsza jest pozycja leżąca ale jak w niej pracować :-)?

Dbaj o zdrowie

Dlaczego dbamy o zdrowie dopiero jak zaczyna szwankować lub je stracimy? Bądźmy mądrzy przed szkodą. Jakiś czas temu zacząłem się budzić około 4 rano i nie mogłem już spać. Kręciłem się do szóstej. Czułem jakiś ból, dyskomfort w plecach. Co ciekawe nie w odcinku lędźwiowym ale klatki piersiowej. Na początku myślałem, że to przyczyna nowego materaca, który mieliśmy od kilku tygodni ale zmiana łóżka nic nie pomogła. Mój przyjaciel polecił mi książkę „Kręgosłup – klucz do zdrowia. Możesz pomóc sobie sam”, w której między innymi były pokazane ćwiczenia na kręgosłup. Zacząłem je robić trzy razy w tygodniu po 30 minut i po tygodniu, moje problemy z bólami kręgosłupa zniknęły. Ćwiczenia robię jednak nadal aby nie dopuścić ponownie do takiej sytuacji.

Ćwicz

Nie siedź! Nie masz czasu chodzić 10-20 minut, nie możesz pójść na siłownię, ja też nie lubię takich miejsc, zorganizują sobie miejsce do ćwiczeń w domu. Jeżeli masz miejsce kup rower stacjonarny a najlepiej orbitrek i ćwicz regularnie. Nie musisz od razu wydawać fortuny. Dla początkujących wystarczy 1-2 tysiące. Jak nie masz takiego budżetu, poszukaj używanego sprzętu na OLX. Nie masz miejsca na sprzęt, kup matę do ćwiczeń i wykonuj proste ćwiczenia na brzuch, kręgosłup, plecy itp. Zacznij od 10-15 minut a z czasem wydłużaj czas ćwiczeń według możliwości fizycznych i czasowych. Nie wiesz jak ćwiczyć? Internet pełen jest darmowych materiałów, zdjęć i filmów, które pokazują najróżniejsze ćwiczenia. Tylko oglądać i powtarzać.

Jakie jeszcze wymówki znajdziesz aby nie wykonywać żadnej aktywności fizycznej? Czy musisz mieć problemy ze zdrowiem, aby dotarło do Twojej świadomości, że uśmiercasz się powoli, nie ruszając się każdego dnia? Rusz więc dupę i nie narzekaj na swoje życie, bo innego mieć nie będziesz. Możesz zrobić coś dla swojego zdrowia już dzisiaj, zależy to tylko od Ciebie.

Pytania: Jaką aktywność fizyczną uprawiasz codziennie?


Podziel się
  • 5
  •  
  •  
  •  
  •  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *