Katalog usług dla Facebook

Podziel się

Facebook katalog usługW celu lepszego zrozumienia i pokazania jak należy tworzyć katalog usług wcieliłem się w postać Marka Zuckerberga, twórcy najbardziej znanego i najpopularniejszego portalu społecznościowego Facebook. Przygotuję katalog usług dla Facebooka dla wybranej usługi biznesowej i usługi systemu. Oczywiście będą to przeze mnie wymyślone usługi z parametrami jakie według mnie powinny posiadać ale jak najbardziej zbliżone do realnych. Może Mark z nich skorzysta 🙂 ?

 

Definiowanie usługi biznesowej

  • Nazwa usługiKonto dla użytkownika indywidualnego

  • Opis usługi – usługa umożliwia dostęp do konta na portalu Facebook dla użytkowników indywidualnych z urządzeń stacjonarnych i mobilnych. Użytkownik po zalogowaniu może korzystać ze wszystkich funkcjonalności w ramach swojego profilu

  • Ważność dla biznesu– krytycza, ze względu na fakt, że jest to jedna z głównych funkcjonalności portalu. Oprócz niej są jeszcze inne takie jak np. FunPage, promowanie postów

  • Termin wdrożenia na produkcję – 4.02.2004 (według https://pl.wikipedia.org/wiki/Facebook#Utworzenie)

Parametry usługi biznesowej

  • Role – trochę przekornie podałem prawie wszędzie Marka Zuckerberga jako pełniącego wszystkie role (oprócz użytkownika) ale tak naprawdę w 2003/2004 roku tak było

    • Właściciel usługi biznesowej – Mark Zuckerberg,

    • Użytkownik/Użytkownicy – wszystkie osoby mające dostęp do internetu

    • Kierownik Projektu – Mark Zuckerberg

    • Service Level Manager – Mark Zuckerberg

    • Service Manager/Owner – Mark Zuckerberg

    • Analityk – Mark Zuckerberg

    • Architekt, Architekt infrastruktury, Architekt bezpieczeństwa – Mark Zuckerberg

  • Ciągłość działania (BCP) – usługa jest krytyczna dla Facebook. Na niej opiera się najważniejszy biznes FB wię jest krytyczna i musi być uwzględniona w BCP. Nie robię analizy ryzyka ale od razu wiem, że wartości dla wartości dla dwóch parametrów powinny być następujące:

    • Recovery Time Objective (RTO) = 0 godzin 0 minut – FB nie może pozwolić sobie na niedostępność swojej krytycznej i najważniejszej usługi dlatego zostosowano rozwiązania High Availability, zapewniające ciągłość działania nawet w przypadku wystąpienia awarii

    • Recovery Point Obejctve (RPO) = 0 godzin 0 minut – FB nie może sobie pozwolić na utratę jakichkolwiek danych

  • Bezpieczeństwo

    • metoda uwierzytelniania/dostępu – login i hasło, można ustawić two-factor authentication, który zwiększa poziom bezpieczeństwa poprzez potwierdzenia określonych czynności specjalnym kodem wysyłanym sms ma telefon komórkowy

    • polityka haseł – dostępna funkcjonalność, która pokazuje podczas zmiany hasła czy spełnia określone wymagania: długość, złożoność itp

    • odzyskiwanie hasła – działa funkcja przypominania hasła w przypadku jego zapomnienia

Definiowanie usługi systemu

  • Nazwę usługi – Publikacja posta na profilu prywatnym

  • Opis usługi – usługa umożliwia opublikowanie posta w formie tekstu, zdjęcia, wideo, aktywności na profilu prywatnym przez jego właściciela z urządzenia stacjonarnego lub mobilnego

  • Ważność dla biznesu – krytycza, ze względu na fakt, że jest to jedna z głównych funkcjonalności profilu prywatnego. Oprócz niej są jeszcze inne takie jak np. wideo na żywo, like’owanie, komentowanie i dzielenie się postami innych użytkowników

Parametry usługi systemu (SLA)

Dostępność

  • Kalendarz świadczenia24/7/365 – usługa musi być dostępna non-stop

  • Dostępność w % = 99,999% w miesiącu – bardzo wysoka dostępność związana z krytycznością usługi

  • Niedostępność = 26 sek w miesiącu – przeliczona z procentów na czas niedostępność usługi

Wydajność

Obsługa serwisowa

  • Przyjmowanie zgłoszeń – 24/7/365 – skoro usługa jest krytyczna i świadczona non-stop to przyjmowanie zgłoszeń również powinno być non-stop.

  • Obsługa zgłoszeń – 24/7/365 – analogicznie jak przyjmowanie zgłoszeń przez https://www.facebook.com/help/

  • Czas reakcji = 30 minut – wartość pożądana, której nie udało się potwierdzić na stronach FB

  • Czas rozwiązania = 4 godziny– wartość pożądana, której nie udało się potwierdzić na stronach FB

  • Okno serwisowe – od 00:00 do 06:00 GMT bez niedostępności. Architektura FB jest tak zaprojektowana i wdrożona, że wdrażanie poprawek lub nowych wersji nie wpływa na dostępność usługi dla użytkowników

Przedstawiłem przykładową usługę biznesową i systemy dla Facebook. Wierzę głęboko, że pozwoliło to przybliżyć tematykę tworzenia katalogu usług, dla osób które mają z nią pierwszy kontakt.

Zachęcam do dyskusji czy zdefiniowane przeze mnie usługa biznesowa i systemy oraz parametry je opisujące wiarygodnie opisują funkcjonalności Facebook, i które parametry mogą mieć wartości takie jak w rzeczywistości a które nie. Jeżeli masz jakieś pytania lub uwagi napisz je w komentarzy pod publikacją.


Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.