Ostatnia moja publikacja „Specjalista utrzymania – poszukiwany, poszukiwana”, wywołała dyskusję czy potrzebni są managerowi procesów ITSM. Zachęcam do zapoznani się z komentarzami pod artykułem. To spowodowało, że zacząłem się zastanawiać, jakich ludzi powinniśmy mieć w zespole IT. Jednocześnie nadchodzące święta Bożego Narodzenia, zainspirowały mnie aby poszukać w tym wszystkim człowieka. Kto jest ważniejszy: człowiek czy maszyna? Czy widzimy w ludziach ogromną wartość branży IT? Czy już myślimy tylko o robotach, sztucznej inteligencji i automatyzacji?
4P
ITIL w projektowaniu usług, posługuje się tzw zasadą 4P, która zwraca uwagę na cztery aspekty – People, Processes, Products, Partners:
- People, czyli ludzie to kultura, organizacja, kompetencje i umiejętności
- Processes, czyli procesy, dla których odpowiadamy na pytania: jak, gdzie, kiedy, kto i dlaczego?
- Products, czyli produkty to usługi, technologia i narzędzia
- Partners, to partnerzy tacy jak dostawcy i vendorzy
Według mnie najważniejsi są ludzie i bez nich żadnej usługi nie zaprojektujemy. Pozostałe P możemy sobie darować.
Ludzie
Dlaczego ludzie są tacy ważni i są kluczowym zasobem w projektowaniu usług IT? Dlatego, że ludzie to najróżniejsze umiejętności
- Analizują procesy biznesowe i przekładają wymagania użytkowników, klienta na język IT
- Projektują rozwiązanie informatyczne zaczynając od infrastruktury sprzętowej, poprzez oprogramowanie standardowe kończąc na aplikacjach „szytych na miarę”
- Programują zaprojektowane rozwiązania w wybranej technologii, tworząc aplikacje i systemy informatyczne
- Testują oprogramowanie wytworzone przez zespoły developerskie, podnosząc jego jakość oraz wydajność
- Wdrażają zweryfikowane rozwiązania na produkcję
- Utrzymują systemy informatyczne na produkcji w obszarach: aplikacji, infrastruktury i bezpieczeństwa
- Zarządzają zespołami i procesami utrzymania, pozwalając zapanować nad chaosem twórczym i utrzymaniowym
Usługi IT to ludzie i obecnie trudno sobie wyobrazić, aby mogło się to wkrótce zmienić. Nie zapominajmy o tym w naszym codziennym zabieganiu i walce o plany, cele, zadania i KPI.
Człowiek
Ludzie to jakaś większa grupa, bliżej nie określona i trochę anonimowa. A przecież na ludzi składa się pojedynczy człowiek.
- Czy pamiętamy o tym, że jest wyjątkowy, jedyny w swoim rodzaju i mimo, że tego może nie okazywać, ma uczucia?
- Czy w codziennej pracy zwracamy uwagę, jak osoby z którymi współpracujemy czują się w naszej obecności?
- Czy chcą z nami pracować czy wręcz przeciwnie unikają nas jak ognia?
- Czy mówimy przy każdej nadarzającej się okazji proste słowo dziękuję i uśmiechamy się?
- Czy mamy ludzkie odruchy, gdy ktoś akurat się źle czuje lub ma problemy osobiste?
Jeżeli będziemy radośni i szczęśliwi, to ta aura będzie udzielać się wszystkim, którzy mają z nami kontakt i pokonywanie problemów w pracy od razu stanie się łatwiejsze.
Boże Narodzenie
Wkrótce Boże Narodzenie, najpopularniejsze święta w Polsce. Łamiemy się opłatkiem, składamy sobie życzenia, obdarowujemy się prezentami. Spędzamy ten czas w rodzinnym gronie i nie koniecznie musimy jeść, pić i popuszczać pasa.
Mimo naszego zabiegania za ostatnimi prezentami, zakupów aby przygotować smaczne dania na stół wigilijny i dwa dni świąteczne, pamiętajmy o drugim człowieku. Zechciejmy zobaczyć drugiego człowieka w nielubianym koledze, niesympatycznej koleżance w pracy lub wrednym szefie. Jeżeli bardziej będziemy traktowali się po ludzku to na pewno atmosfera w firmie będzie miła i sprzyjająca do ciężkiej i wytężonej pracy. Mam nadzieję, że nie tylko przed Świętami Bożego Narodzenia. Tego Wam wszystkim życzę.
Prośba: Powiedz w tym tygodniu jakieś miłe słowo, każdej osobie w pracy, z którą będziesz się spotykał, kontaktował, rozmawiał.
Discover more from Mariusz Siek
Subscribe to get the latest posts sent to your email.