DevOps – Trzy drogi

Podziel się

trzy-drogiŚwiat się zmienia. Zarządzanie usługami IT też. To co dziesięć lat temu wydawało się dobre i skuteczne dzisiaj stało się trochę skostniałe i mało elastyczne. Nie znaczy, że całkowicie jest niepotrzebne ale wymaga odświeżenia i dostosowania do istniejących warunków. Tak dzieje się np z ITIL, który w tym roku wprowadza czwartą wersję swojej biblioteki. Zanim jednak Axelos odkryje wszystkie karty postanowiłem bliżej przyjrzeć się DevOps. W tym celu nabyłem książkę „DevOps – Światowej klasy zwinność, niezawodność i bezpieczeństwo w twojej organizacji”. Autorami są Gene Kim, Jez Humble, Patrick Debois i John Willis. Zacząłem ją zgłębiać i chciałbym się podzielić podstawową wiedzą o trzech drogach w DevOps.

Trzy drogi

Jako fundamentalne zasady DevOps wprowadza pojęcie trzech dróg:

  • Pierwsza droga – Zasady przepływu pracy
  • Druga droga – Zasady sprzężenia zwrotnego
  • Trzecia droga – Zasady ciągłego uczenia się i eksperymentowania

Pierwsza droga – Zasady przepływu pracy

Pierwsza droga mówi o zasadach związanych z przepływem pracy od jej rozpoczęcia do zakończenia. W przypadku strumienia wartości technologii, czyli działu wytwarzania oprogramowania, początkiem przepływu pracy jest zdefiniowanie wymagań biznesowych a końcem wdrożenie oprogramowania zawierającego funkcjonalności dotyczące tych wymagań na produkcję. Proces ten obejmuje przejście od developmentu do operacji (utrzymania). Jakoś nie lubię terminu operacje, bo źle mi się kojarzy i wolę używać „utrzymanie”. Według mnie lepiej odzwierciedla funkcje tej aktywności.

Zasady z pierwszej drogi koncentrują się na zwiększeniu przepływu pracy, tak aby czas od rozpoczęcia do zakończenia pracy był jak najkrótszy. Najważniejsze elementy to:

  • Zwiększenie widoczności praca, które najlepiej wykonać poprzez tablicę kanban, umieszczoną w miejscu pracy zespołu
  • Zmniejszenie rozmiaru partii, sprowadza się do dzielenia pracy, na jak najmniejsze, niezależne zadania
  • Zmniejszenie interwału pracy, poprzez skracanie okresów wydań oprogramowania z miesięcy do tygodni, dni i godzin.
  • Tworzenie jakości poprzez przeciwdziałanie przekazywania defektów, pomiędzy poszczególnymi etapami wytwarzania oprogramowania. Jednym słowem usuwanie błędów jak tylko się pojawią.
  • Stałe optymalizowanie pracy, poprzez dążenie do ciągłego zwiększania efektywności i usuwania wąskich gardeł

Druga droga – Zasady sprzężenie zwrotnego

Druga droga skupia się na szybkim i stałym przepływie informacji zwrotnych. Najważniejsze jest aby wszystkie informacje, które mogą przyczynić się do skutecznego usuwania problemów były przekazywane na bieżąco z zespołu operacji (utrzymania) do zespołu developerskiego. Celem takiego działania jest:

  • Zapobieganie występowaniu podobnych problemów w przyszłości
  • Zwiększenie efektywności procesów wykrywania problemów i eliminowania ich skutków.

Budujemy w ten sposób mechanizmy pracy, które mogą rozwiązywać problemy na wczesnym etapie i zapobiegać ich katastrofalnym skutkom.

Trzecia droga – Zasady ciągłego uczenia się i eksperymentowania

Trzecia droga koncentruje się na:

  • Dynamicznym, zdyscyplinowanym i naukowym podejściu do eksperymentowania i podejmowania ryzyka
  • Czerpaniu nauki z sukcesów jak i porażek
  • Ciągłym skracaniu i wzmacnianiu pętli sprzężenia zwrotnego

Poszukujemy takich usprawnień w naszym codziennym działaniu, które będzie można zastosować globalnie i przyczynią się do poprawy działania innych osób w zespole.

Podsumowanie

Trzy drogi to dopiero początek mojej drogi w DevOps. Podane zasady wyglądają na proste i zrozumiałe. Pozostaje tylko zastosować je w praktyce i zweryfikować jak się sprawdzają. Do zobaczenia na dalszej drodze w odkrywaniu tajników DevOps.


Podziel się

Discover more from Mariusz Siek

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.